Studio 49

STUDIO 49, on pitkäaikainen saksalainen perheyritys, jonka historia ulottuu lähes vuosisadan taakse.  Huolimatta siitä, että se perustettiin vuonna 1949, yrityksen juuret ulottuvat vieläkin syvemmälle. Itse asiassa sen yhteys legendaariseen Carl Orffiin voidaan jäljittää vuoteen 1928, jolloin ystävät lahjoittivat hänelle "Kaffir-pianon". Kamerunilaisen merimiehen toimittama instrumentti oli pohjimmiltaan puinen laatikko, jossa oli kymmenen tankoa, jotka oli koottu yhteen yhdellä vasaralla.  Laatikon päälle oli painettu sanat "10000 Bretterstifte" (puutapit).  Yksinkertaisuudestaan ​​huolimatta Orff hämmästytti sen täyteläistä ja kaunista soundia, ja tästä kokemuksesta tuli myöhemmin olennainen osa STUDIO 49:n tarinaa.  Hän oli sattumalta löytänyt suunnitelman henkilökohtaiseen kehitystyöhönsä. Tosin "kaffirpiano" oli vain ponnahduslauta ksylofonia kohti ja matka muiden lyömäsoittimien luomiseen vaikutti vieläkin pelottavammalta.  Ennen toista maailmansotaa Carl Orff ja cembalokäsityöläinen Karl Maendler rakensivat alkuperäisen ksylofonin, jolla oli tärkeä rooli Güntherschulen opetussuunnitelmassa ja Orff Schulwerkin kasvussa.  Kuitenkin vasta vuonna 1948 1920-luvulla perustettu Schulwerk nousi suosioon.  Bavarian Broadcasting Company esitti Schulwerk-ohjelmia, mikä loi merkittävän kysynnän "Orff-instrumenteille".  Valitettavasti Karl Maendler vetäytyi soittimen valmistamisesta sodan jälkeen jättäen yrityksen tyhjän päälle. Paul Müller, yksi Orffin opiskelijoista, esitteli Orffille Klaus Becker-Ehmckin, konetekniikan tutkijan, jolla oli intohimo musiikkiin. Heidän ensimmäisestä tapaamisestaan ​​kehittyi syvä ystävyys, joka johti pitkäaikaiseen kumppanuuteen.  Becker-Ehmck rakensi litofonin ja kromaattisen ksylofonin Orffin spesifikaatioiden pohjalta, ja jälkimmäinen toimi kehtona Orffin ensimmäisen kreikkalaisen draaman "Antigone" ensi-illassa. Alussa haaste sopivien ja saatavilla olevien materiaalien hankinnasta osoittautui merkittäväksi esteeksi soitintuotannon alkuvuosille, erityisesti lyömäsoittimille. Tätä ajanjaksoa seurasi kuitenkin laajentumisen aika. Näiden instrumenttien kysynnän kasvaessa jyrkästi oma tehdas päätettiin rakentaa syksyllä 1956. STUDIO 49:ssä oli useita osastoja, kuten puusepän-, metallityö-, maalaus-, kokoonpano-, varasto- ja liiketoimistoja. Ksylofonien ja muiden putkisoittimien tuotannosta kertynyt asiantuntemus loivat uskoa ja vuonna 1961 perustettiin orkesteri-instrumenttien osasto, joka valmisti huippulaadukkaita vibrafoneja, marimboja, konserttiksylofoneja ja putkisoittimia. Vuonna 1968 yritys muutti uuteen tilavampaan rakennukseen instrumenttien valikoiman laajentumisen, teknologisen kehityksen ja kasvavan vientitoiminnan vauhdittamana.  Pian muuton jälkeen perustaja Klaus Becker-Ehmck kuoli jättäen vaimonsa jatkamaan tehtäväänsä. Hänen panoksensa ansiosta yritys menestyi, ja tänään heidän poikansa Bernd Becker-Ehmck johtaa toista sukupolvea.  Heidän perintöönsä kuuluu kattava musiikkisoitinohjelma kaikille tasoille, varhaislapsuudesta ammattiorkestereihin, sekä vahva läsnäolo globaaleilla markkinoilla.

Soittimen luomisen alkutaipaleella taitava käsityö oli soitinrakennuksen keskiössä. Jopa vuosikymmenten teknisen kehityksen jälkeen tämä sama haaste ja osaaminen on säilynyt ja se on STUDIO 49 soittimien ylivoimaisen laadun ydin: käsityötaidot.

Järjestys: